Näin suoritat moottoripyöräkortin
Antin Autokoulussa

Kerromme tällä sivulla vaihe vaiheelta, miten suoritat moottoripyöräkortin (A1, A2 tai A) sujuvasti ilman ylimääräisiä kuluja.

Valitse sinulle paras kurssi ja ilmoittaudu näppärästi

Tutustu laajaan valikoimaamme ja löydä juuri sinulle sopiva moottoripyöräkurssi. Jos sinulla herää kysymyksiä tai tarvitset apua kurssin valinnassa, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme – me autamme mielellämme.

Kun olet valinnut sopivan kurssin ja tehnyt ilmoittautumisen sekä valinnut maksutavan, lähetämme sinulle sähköpostitse tunnukset, joilla voit kirjautua verkkopohjaiseen oppimisympäristöömme ja aloittaa teoriaopintosi.

Suosittelemme hakemaan ajokorttilupaa Ajovarmalta heti ilmoittautumisen jälkeen. Voit tehdä hakemuksen joko verkossa tai käymällä Ajovarman toimistolla. Lisätietoja ajokorttilupahakemuksen tekemisestä löydät täältä.

Teoriatunnit suoritat virtuaalisesti netissä

Tieliikenteen perusteet, eli EAS-kurssi, on ainoa pakollinen osuus moottoripyöräkortin suorittajalle, joka muodostuu 4 verkkoteoriatunnista. Tosin jos sinulla on jo jokin muu ajokortti (esim. mopokortti) sinun ei tarvitse suorittaa teoriaopetusta.

Teoriatunnit suoritetaan virtuaalisesti netissä tietokoneen, tabletin tai puhelimen äärellä, josta on etäyhteys autokoulun opettajaan. Voit osallistua tunnille vaikka suoraan kotisohvaltasi! Se säästää aikaasi ja helpottaa taatusti elämääsi.

Etäteoriaopetusta varten tarvitset webbi- tai selfiekameran (löytyy lähes kaikista puhelimista ja tietokoneista). Suoritettuasi EAS-koulutuksen saat todistuksen, joka tarvitaan teoriakokeessa.

A2- ja A-korotuskurssit;

Jos olet korottamassa moottoripyöräkorttiluokkaa, teoriatuntien määrä rippuu valitusta kurssista. Jos olet valinnut Perus-korotuskurssin, sinun täytyy suorittaa 2 verkkoteoriatuntia. Tutkinto-korotuskurssiin ei kuulu yhtään teoriatuntia.

Teoriakoe onnistuneesti pois alta

Suorita teoriakoe Ajovarman katsastuskonttorilla, kun ajokorttilupasi on kunnossa ja EAS-koulutuksen teoriatunnit on suoritettu. EAS-todistus löytyy oppilaan omilta sivuilta oppimisympäristöstä, ja se on esitettävä teoriakokeessa. Ajan teoriakokeeseen voit varata Ajovarman nettisivuilta tai soittamalla asiakaspalveluun.

Voit tehdä teoriakokeen aikaisintaan kuukautta ennen kuin täytät ajokorttiluokan ikävaatimuksen ja olet hakenut ajokorttiluvan. Muista ottaa mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus ja varaudu maksamaan teoriakoemaksu ennen kokeeseen osallistumista.

Teoriakoe suoritetaan vain, jos suoritat koko kuljettajantutkinnon.

Ajotuntien kautta turvalliseksi motoristiksi

Moottoripyöräkortin hankkimiseksi on lakisääteinen vaatimus suorittaa vähintään 5 tuntia kuljettajaopetusta. Vaikka tämä minimimäärä onkin asetettu laissa, on tärkeää, että huolehditaan riittävistä käsittelytaidoista ja liikenteessä ajamisen taidoista ennen ajokokeeseen menoa. Meillä voit valita juuri itsellesi sopivan moottoripyöräkurssin, joka sisältää tarvittavan määrän ajotunteja. Tarvittaessa on myös mahdollista ostaa lisäajotunteja lisähintaan X€ / tunti.

Ajotunnit suoritetaan autokoulun moottoripyörällä liikenneopettajan ohjauksessa. Saat ilmoittautumisen yhteydessä tarkemmat ohjeet ajotuntien sopimiseksi. Ajotunteja ei järjestetä talvella, ja opetus alkaa sopivien sääolosuhteiden vallitessa. Ajo-opetuksen voit aloittaa, kun olet suorittanut kurssiin mahdollisesti kuuluvat teoriatunnit, ja vasta täytettyäsi korttiluokan ikävaatimuksen. Olemme sinuun yhteydessä ennen ajotuntien aloittamista.

Kuljettajantutkinto: Käsittely- ja ajokoe

Kuljettajantutkinto koostuu teoriakokeesta ja ajokokeesta, joka sisältää moottoripyörän käsittelykokeen. Käsittelykoe suoritetaan Ajovarman määrittelemässä paikassa. Yleensä ajokoe lähtee käsittelykoepaikasta, jos molemmat kokeet suoritetaan samalla kertaa.

Käsittelykoe koostuu viidestä osasta: hitaiden nopeuksien hallinta, väistötehtävä, porttiharjoitus, jarrutus ja välitön liikkeellelähtö sekä tehokas jarrutus.

Ajokokeen voi suorittaa ja ajokortin voi saada aikaisintaan täytettyään korttiluokan vaadittavan iän. Ajokoe suoritetaan Antin Autokoulun moottoripyörällä ja asianmukaisilla ajovarusteilla.

Menethän ajokokeeseen vasta kun tunnet olevasi täysin valmis ajamaan itsenäisesti ja vastuullisesti liikenteessä. Liikenneopettajasi myös arvioi tarvitsetko mahdollisesti lisää harjoittelua ennen ajokokeeseen osallistumista.

Muistathan ottaa ajokokeeseen mukaan:

• Henkilöllisyystodistus
  • E100-lomake (todistus saadusta kuljettajaopetuksesta) autokoululta.
  • Varmista, että olet maksanut käsittelykokeen varaushetkellä saamasi maksulinkin kautta. Mikäli maksu on suoritettu hyvissä ajoin, et tarvitse mukaasi maksukuittia.

Hyväksytyn suorituksen jälkeen saat väliaikaisen ajokortin. Lopullinen ajokortti saapuu myöhemmin postissa.

Voit hyväksytynkin ajokokeen jälkeen ottaa yhteyttä autokouluun, jos tarvitset lisää ajo-opetusta esimerkiksi pitkän tauon jälkeen tai haluat vahvistaa tiettyjä ajamisen osa-alueita. Antin Autokoulun liikenneopettajat ovat mielellään apunasi!