Mönkijä, traktori & moottorikelkka (AM121 tai T)

Tarvitsetko ajokorttia ajaaksesi mönkijällä, traktorilla tai moottorikelkalla?

Ajokortti, joka sinun täytyy suorittaa, riippuu mönkijän tai traktorin luokasta, jonka näet ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta. Moottorikelkkan ajamiseen tarvitset aina T-kortin.

Ajoneuvon luokka (katso rekisteröinti­todistuksesta) Tarvittava ajokortti Ajokoe Teoriakoe
T1a- ja T1b-luokan ajoneuvo T ei kyllä
T2a- ja T2b-luokan ajoneuvo T ei kyllä
L6e-A luokan kevyt maantie­mönkijä AM121 kyllä kyllä
T3b-luokan ajoneuvo AM121 kyllä kyllä
T3a-luokan ajoneuvo T tai AM121 kyllä, jos AM121 kyllä
Moottori­kelkka T ei kyllä

L7e-A- tai L7e-B-luokan ajoneuvon ajamiseen tarvitset henkilöauton ajokortin (B). A1 ja B-kortit sisältävät myös T-luokan ajo-oikeuden.

Saat ajo-oikeuden mönkijään, traktoriin tai moottorikelkkaan, kun suoritat autokoulussa EAS-koulutuksen eli ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutuksen. EAS-koulutuksen jälkeen sinun täytyy suorittaa AM121- tai T-luokan kuljettajantutkinto riippuen mönkijäsi tai traktorisi ajoneuvoluokasta (tieto löytyy rekisteröintitodistuksesta). Moottorikelkkan ajamiseen tarvitset aina T-kortin.

T-kortti on traktorikortti ja AM121-kortti on mopoautokortti. Erillistä mönkijäkorttia ei ole olemassa.

EAS-kurssit

T- tai AM121-ajo-oikeuden hankkimiseksi sinun ei ole pakollista suorittaa ajotunteja autokoulussa. Ainoastaan EAS-koulutuksen teoriatunnit ovat pakollisia (jos sinulla ei ole aikaisempaa ajokortti, esim. mopokorttia) ja ne suoritetaan etänä netissä.

Tällä hetkellä Antin Autokoulussa ei ole mahdollista ajaa ajotunteja mopoautolla tai mönkijöillä.

EAS-koulutus

54 *

* = Hinta voi vaihdella toimipaikoittain.

Kurssi sisältää vain pakollisen EAS-koulutuksen verkkoteoriatunnit.

EAS-koulutus + ohjelma teoriakoe­harjoitteluun

84 *

* = Hinta voi vaihdella toimipaikoittain.

Kurssi sisältää EAS-koulutuksen teoriatunnit ja harjoitteluohjelman teoriakoetta varten. HUOM! Teoriakoeharjoittelu ohjelma on käytössä niin kauan kuin EAS-koulutus on kesken. Harjoitteluohjelma sulkeutuu 60 päivää EAS-koulutuksen viimeisen tunnin suorittamisen jälkeen.