Mitä ajokieltokoulutus pitää sisällään ja miten se suoritetaan?

Kahden vuoden ajan uusi kuljettaja, olipa hän sitten autolla tai moottoripyörällä liikenteessä, on tiukemman seurannan alaisena verrattuna muihin kuljettajiin. Jos kuljettaja syyllistyy yhteen tai useampaan liikennerikkomukseen tuona aikana, hänelle voidaan määrätä ajokielto. Ajokortin saaminen uudelleen ajokiellon jälkeen edellyttää 4 tunnin lisäkoulutuksen suorittamista, mikä auttaa ehkäisemään riskikäyttäytymistä tulevaisuudessa.

Ajokieltokoulutus käsittelee riskikäyttäytymistä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Koulutus on teoriaopetusta, johon sisältyy yksilötehtäviä ja ryhmäkeskustelua. Koulutuksen laajuus on 4 tuntia teoriaopetusta etäyhteyden kautta.

Ajokieltokoulutuksen tunnit pidetään Zoom-sovelluksen avulla. Ennen tuntien alkua on suositeltavaa ladata sovellus omasta sovelluskaupasta hyvissä ajoin, mieluiten jo edellisenä päivänä. Vaihtoehtoisesti voit osallistua tunteihin myös suoraan selaimen kautta. Osallistuminen tunteihin edellyttää mikrofonin ja webkameran käyttöä, joten varmista niiden toimivuus ennen tunneille liittymistä. Suosittelemme käyttämään headsettiä. Kaikki neljä teoriatuntia järjestetään yhden päivän aikana.

Koulutuksen voi suorittaa joko ajokiellon aikana tai sen jälkeen.

Ajo-oikeus palautetaan poliisin toimesta koulutuksen suorittamisen ja todistuksen toimittamisen jälkeen. Todistus koulutuksesta on saatavilla toimipisteestä sen aukioloaikoina, kun kaikki tunnit on käyty ja maksu on suoritettu.

Mikäli haluat tiedustella seuraavan koulutuksen ajankohtaa tai haluat, että olemme sinuun yhteydessä ajokieltokoulutuksen tiimoilta, niin jätäthän meille yhteydenottopyynnön chatissa.