Mikä on ikäpoikkeuslupa?

Traficom voi myöntää henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla 17-vuotiaalle erityisistä syistä. Luvan myöntäminen perustuu aina Traficomin harkintaan alla olevien edellytysten mukaisesti.

Erityisiä syitä ovat pitkät etäisyydet tai puuttuvat joukkoliikenneyhteydet, jotka säännöllisesti hankaloittavat pääsemistä kouluun, työhön, työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen. Syynä voi olla myös hakijan terveydelliset syyt, jotka hankaloittavat tai estävät säännöllistä kulkemista.

Ikäpoikkeuslupaa haetaan Traficomin sähköisissä palveluissa. Lupaa hakee nuoren virallinen huoltaja, ei nuori itse, koska palveluun voi kirjautua vain täysi-ikäinen henkilö. Huoltaja antaa suostumuksen ajokortin saamiselle alaikäisenä ja vakuuttaa kaikki annetut tiedot, mukaan lukien kulkemistarpeen. Palvelussa huoltaja ilmoittaa, kenelle lupaa haetaan, ja järjestelmä tarkistaa nuoren henkilötunnuksen perusteella, että hän täyttää 16 vuoden ja 8 kuukauden ikävaatimuksen.

Lupa voidaan myöntää aikaisintaan 3 kuukautta aiemmin, mutta kuljettajantutkinnon nuori voi suorittaa vasta 17 vuotta täytettyään.