Pystyykö ajotunteja varata ennen kuin on suorittanut teoriakokeen?

Henkilöauto

Henkilöautokurssilla (B) ajotunnin voi varata ennen teoriakokeen suorittamista. On kuitenkin suositeltavaa suorittaa teoriatunti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Teoriakokeen voi suorittaa kuukautta ennen 18-vuotissyntymäpäivää. Ikäpoikkeusluvalla teoriakokeeseen pääsee 17-vuotiaana.

Mopo ja moottoripyörä

Mopo- ja moottoripyöräkursseilla ajotunnit aloitetaan yleensä vasta hyväksytyn teoriakokeen jälkeen. Mopokurssilla oppilaan on oltava vähintään 15-vuotias ennen ajo-opetuksen aloittamista.

Moottoripyöräkurssilla ajotunnit voidaan aloittaa ennen kuin oppilas täyttää 16 vuotta, mutta käsittely- ja ajokokeen voi suorittaa vasta 16-vuotiaana. Mopon ja moottoripyörän teoriakokeen voi tehdä kuukautta ennen vaaditun iän täyttymistä.