Kun nuori täyttää 15 vuotta talvella ja haluaa mopokortin, mitä olisi syytä tehdä?

Valitettavasti suurin osa Ajovarman toimipisteistä ei järjestä käsittelykokeita talvikuukausina. Tämän vuoksi autokoulujen mopoajotunnit keskeytetään talven ajaksi, ja tämä aika käytetään hyödyksi ajoneuvojen huoltoon.

Ajojen odotetaan käynnistyvän uudelleen keväällä, kun sääolosuhteet ovat turvalliset ja tiet ovat sulaneet. Ajojen aloittamisen ajankohtaan vaikuttaa myös Ajovarman käsittelykoeaikataulujen avaaminen.

Mopokortin suorittamisen ehtona on, että oppilaan tulee olla täyttänyt 15 vuotta ennen ajotuntien aloittamista. Yleensä ajotunnit jatkuvat marraskuun loppuun asti, mutta jos kelit muuttuvat vaarallisiksi ennen sitä, kortin suorittaminen siirtyy keväälle. Voit ilmoittautua kursseillemme osoitteessa https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/mopokortti-ja-mopoautokortti/.

Talvikuukausina on kuitenkin mahdollista suorittaa kurssin teoriapuoli ja mahdollisesti myös teoriakoe. Teoriakokeeseen pääsee kuukautta ennen kuin oppilaan täyttää 15 vuotta, kun tarvittavat teoriatunnit on suoritettu ja Ajovarmassa on tehty ajokorttilupahakemus.

Suosittelemme suorittamaan teoriakokeen talvella valmiiksi, sillä hyväksytysti suoritettu teoriakoe on voimassa yhden vuoden. Näin ajot voidaan aloittaa heti keväällä, kun sääolosuhteet sen sallivat ja toimipisteen ajokausi alkaa. Lisätietoja talvikuukausien käsittelykokeiden tilanteesta saat Ajovarmasta.